زعفران ادويه‌اي كه به صورت گسترده و محبوب در غذاهاي ايرانيان، عربيان، هنديان و اروپاييان مورد استفاده قرار مي‌گيرد علي رغم گران بودن آن كه به عنوان گرانترين ادويه جهان شناخته مي‌شود به علت طعم بي نظير آن همواره خريداري شده و مصرف مي‌شود اين ادويه هم به صورت نخ‌هاي قرمز و زرد كه تلفيق آنها رنگ نارنجي خوشرنگي به دست مي‌دهد فروخته مي‌شوند و هم به صورت پودر شده. زعفران گياهي بومي در آسيا است يعني خاستگاه و جايگاه اصلي رشد و پرورش آن مربوط به كشورهاي آسيايي است و بيشتر توليد و صادرات اين محصول از طريق كشورهاي آسيايي صورت مي‌گيرد.

اين ادويه خوش رنگ نه تنها در غذاها بلكه در صنايعي مانند عطرسازي و دارو و رنگ و همچنين طعم دهنده نوشيدني‌ها نيز نقش پررنگي دارد شكل ظاهري گل‌هاي زعفران را مي‌توان به يك شيپور يا بلندگو تشبيه كرد كه نخ‌هايي به رنگ قرمز نارنجي در بين آن جاي گرفته است. گل زعفران اگر در روزي كه شكوفه مي‌دهد و باز مي‌شود زعفران آن چيده نشود به سرعت پژمرده مي‌شود و قابل استفاده نخواهد بود همچنين زعفران به دست آمده از هر گل بسيار ناچيز است و شيوه چيدن نخ‌هاي زعفران به دقت بسيار زيادي نياز دارد و در واقع اين كار با حساسيت زيادي صورت مي‌گيرد.

مجموعه اين عوامل مي‌تواند از دلايل قيمت گزاف اين طلاي سرخ رنگ باشد. اين چاشني به قدري حائز اهميت است كه هنگام چيدن آن هيچ كدام از افراد حق ندارند از عطر و آرايش استفاده كنند زيرا سرايت كوچكترين بو به آن در محل جمع‌آوري ممكن است عطر و طعم زعفران را دستخوش تغيير كند. طعم زعفران را نمي‌توان به چيزي تشبيه كرد اما گفته مي‌شود ساختار بيولوژيكي آن مانند وانيل است كه باعث مي‌شود عملكرد آن نيز شباهت به وانيل داشته باشد.

تصوير زعفران دخترپيچتصوير زعفران دخترپيچ

 

انواع مهم زعفران

زعفران ايراني: ايرانيان براي كشت زعفران به صورت طبيعي عمل مي‌كنند و محصول به دست آمده عاري از مواد شيميايي و آفات و سموم است و در حقيقت سرگل همه زعفران‌ها است يعني با كيفيت‌ترين نوع زعفران در جهان شناخته مي‌شود. زعفران‌هاي ايراني به دست آمده از قسمت كلاله قرمز رنگ گل زعفران هستند يعني بيشترين قسمت به دست آمده زعفران ايراني مربوط به اين قسمت است كه اين قسمت بيشترين طعم و رايحه را دارد پس زعفران ايراني شاهكار زعفران‌ها است‌.

زعفران اسپانيايي: اين نوع زعفران نيز عطر و طعمي دلنشين دارد كه عطر آن مي‌تواند شبيه تركيب بويي از بنفشه و عسل باشد كه حس آرامش و خواب آلودگي به انسان القا مي‌كند.

زعفران يوناني: عطر آن مانند عطر زعفران اسپانيايي تركيب بويي از بنفشه و عسل است با اين تفاوت كه بوي عسلي آن بيشتر به مشام مي‌رسد.

تقلب در تشخيص زعفران

گياهي به نام گلرنگ وجود دارد كه به دليل رنگ زرد گلهاي آن برخي افراد سودجو پودر اين گلها را زعفران معرفي مي‌كنند در صورتي كه تنها رنگ آن به زعفران شباهت دارد و عاري از هرگونه عطر و طعمي است كه مخصوص زعفران باشد.

زردچوبه يا همان زعفران هندي ادويه ديگري است كه فروشندگان قصد جا زدن آن به عنوان زعفران را دارند به اين صورت كه هنگام فروش زعفران مقداري زردچوبه براي سنگين شدن وزن زعفران به آن اضافه مي‌كنند اما زردچوبه نيز تنها رنگي زرد دارد و عطر و طعم آن بسيار متفاوت‌تر از زعفران است چرا كه عطر آن تند و طعمش مانند زعفران شيرين نيست.

نوعي زعفران كه در علفزارهاي مي‌رويد و گياهي هرز به شمار مي‌رود و سمي است ممكن است با زعفران اشتباه گرفته شود.

اين ادويه به قدري خاص است كه هيچ جايگزيني براي آن وجود ندارد و تنها خودش مي‌تواند جايگزين خودش باشد البته اگر تنها رنگ آن مدنظر باشد برخي افراد از زردچوبه به جاي آن كمك مي‌گيرند و يا رنگ غذاهايي كه امروزه با استفاده از رنگهاي مجاز خوراكي و يا اسانس‌هاي زعفران توليد مي‌شوند.

تصوير زعفران دخترپيچتصوير زعفران دخترپيچ

 

كشاورزان براي توليد اين محصول سختي‌هاي زيادي متحمل مي‌شوند و اساس كار را در توليد زعفران تشكيل مي‌دهند و ركن اصلي توليد محسوب مي‌شوند اما بيشتر سود از فروش زعفران در اختيار فروشندگان و واسطه‌ها قرار مي‌گيرد كه برخي حتي در فروش زعفران تقلب مي‌كنند با خريد از كشاورزان از آنها در جهت عرضه زعفران مرغوب حمايت كنيم.

خريد زعفران

براي خريد زعفران از فروشگاه‌ها هيچگاه در ويترين‌ها به دنبال آن نباشيد چرا كه اصولا به دليل قيمت گران آن و جلوگيري از وسوسه شدن سارقان آنها را در محلي دور از ديد عموم قرار مي‌دهند.

در خريد زعفران، زعفران‌هايي كه به صورت نخ موجود هستند را انتخاب كنيد چرا كه زعفران‌هاي پودر شده درصد تقلبي بودن آنها بالا است و همچنين در اثر ساييده شدن بو و طعم خود را تا حدودي از دست داده‌اند.

حجم زعفران‌هايي كه اقدام به خريد آنها مي‌كنيم اغلب اندك به نظر مي‌رسد اما بايد توجه كرد كه مقدار بسيا بسيار ناچيزي از زعفران كارايي هميشگي خود را انجام خواهد داد.

خريد زعفران‌هاي نخي شكل و نگهداري از آنها به صورت حداكثر مي‌تواند خاصيت آنها را تا ۶ ماه حفظ كند كه اين مدت زمان براي نگهداري زعفران‌هاي ساييده شده زياد است چرا كه آنها در اثر ساييده شدن به اندازه كافي طعم و عطر خود را از دست داده‌اند هرچند با گذشت زمان بيشتر طعم و عطر آن به مرور از بين مي‌رود نگهداري از زعفران چه به صورت ساييده شده و پودر و چه به صورت نخي بايد در ظرف‌هاي درب دار و در مكاني خنك و تاريك و به دور از نور آفتاب صورت گيرد.

زعفران‌هاي نخي شكل بايد به رنگ قرمز و نارنجي باشند يعني به اين صورت كه كل نخ‌ها قرمز و نوك آنها نارنجي باشد اگر قرمزي زعفران خوشرنگ نباشد و يا نوك آن نارنجي نباش نشان از اين دارد كه زعفران مورد نظر از طريق رنگ آميزي و رنگ‌هاي مجاز خوراكي به اين شكل درآمده و مرغوب نيست پس از خريد آن خودداري كنيد.

براي آشنايي بيشتر با زعفران حتما مقاله انواع زعفران را در سايت زرچين مطالعه كنيد .

بسته بندي زعفران زرچينبسته بندي زعفران زرچين

 

در خريد زعفران دقت كنيد هر محصولي كه خيلي ارزان است و تفاوت قيمت زيادي بين قيمت يك فروشنده با فروشنده ديگر وجود دارد نشان دهنده تقلبي بودن و اصل نبودن آن است پس از خريد زعفران‌هاي خيلي ارزان خودداري كنيد همچنين توجه داشته باشيد كه زعفران در موقع استفاده رنگ زرد دارد و زمان خريد هيچگاه نبايد رنگ آن به كلي زرد باشد و تنها رگه‌هايي از رنگ زرد در آن به چشم بخورد.

شيرين بودن زعفران مربوط به بوي آن است يعني زعفران بايد داراي بوي شيريني باشد نه طعم شيرين اگر نخ‌ها يا پودر زعفران را چشيديد و شيرين بود آن زعفران تقلبي است چرا كه زعفران مرغوب و باكيفيت طعم خاصي ندارد و حتي مقداري هم به تلخي مي‌زند‌.

تشخيص عطر زعفران در تشخيص اصل يا تقلبي بودن آن بسيار كاربردي است زعفران اصل تركيبي از بوي يونجه شيرين و عسل است و تندتر بودن اين بود نشان از تازه‌تر بودن زعفران دارد.

زعفران را بفشاريد يا در كاغذ و يا روي پوست دست اگر لكه چربي مشاهده كرديد تقلبي است زيرا افراد متقلب براي كسب سود بيشتر و افزايش وزن زعفران در برخي موارد به آن چربي اضافه مي‌كنند‌‌ زعفران اصل با فشردن به پودر تبديل مي‌شود و هيچگونه چربي از خود به جاي نمي‌گذارد.

در هر خريد و فروش با قطع دست دلالان و افراد رابطي كه بين كشاورز و خريدار فاصله مي‌اندازند محصول با كيفيت و اصل و همچنين ارزان قيمت‌تر تهيه كنيد اين ارزان قيمت بودن به معني تقلبي بودن آن نيست بلكه به دليل حذف هزينه‌هاي حمل و نقل و انتقالي است كه در اين بين فروشندگان و رابط‌ها به قيمت محصول مي‌افزايند كه در صورت خريد از كشاورز اين قيمت‌ها كسر خواهد شد و علاوه براين كشاورز هيچگاه براي كسب سود بيشتر با افزودن مواد ديگر به زعفران كيفيت محصول خود را پايين نمي‌آورد پس با خريد از كشاورزان با يك تير دو نشان بزنيد يعني ارزان و باكيفيت خريد كنيد.

طرز استفاده از زعفران

براي اينكه زعفران را مورد استفاده قرار دهيد راه‌هاي زيادي وجود دارد و اين راه‌ها بستگي به اين دارد كه شما مي‌خواهيد زعفران را با چه چيزي مخلوط و به آن بيفزاييد.

ريشه ممتاز زعفرانريشه ممتاز زعفران

ريشه ممتاز زعفران

براي به دست آوردن پودر ساييده شده زعفران ما نياز به يك ماده به عنوان ساينده داريم اين ماده مي‌تواند نمك، شكر يا قند باشد كه به دليل طعم شيرين گونه زعفران بهترين گزينه انتخاب نمك يا شكر است زيرا طعم آن را دستخوش تغيير نمي‌كند چرا كه اگر طعم زعفران تغيير كند ديگر آن مشتاقان قبل را نخواهد داشت پس براي اينكار نخ‌هاي زعفران با يك عدد حبه قند داخل يك ظرف يا هاون مي‌كوبيم تا نخ‌ها به صورت كامل پودر شوند سپس مقداري آب داغ به آن اضافه مي‌كنيم زيرا عامل اصلي رنگ دادن زعفران گرما است و دقايقي صبر مي‌كنيم زعفران كم كم رنگ زرد خود را به آب هديه مي‌كند كه شما مي‌توانيد از آن در تهيه ته ديگ و برنج زعفراني و يا خورش‌ها و شربت‌ها و شله زرد و چاي زعفران و ساير غذاها و دسرها استفاده كنيد.

افزودن زعفران به بستني نيز مي‌تواند طعم بي نظير و بهشتي به بستني منتقل كند بستني‌هاي سنتي ايراني كه تركيبي از زعفران و گل محمدي و خامه‌هاي منجمد روي آن هستند و خوردن آن در تابستان‌هاي گرم بي شك لذت خاصي به شما القا خواهد كرد.

چاي زعفران: چاي زعفران را هم مي‌توانيد خودتان به صورت دست ساز تهيه كنيد و هم آن را به صورت چاي‌هاي كيسه‌اي خريداري كنيد كه عاري از هرگونه كافئين است و مخلوطي از چاي سياه و زعفران است براي تهيه چاي زعفران دست ساز زعفران و چاي و گلاب و هل را به آب جوش اضافه مي‌كنيم و ده دقيقه به آن زمان مي‌دهيم تا دم بكشد.

نگهداري از زعفران

زعفران نيز مانند هر ماده ديگري اگر به درستي از آن مراقبت نشود خاصيت و عطر و طعم خود را از دست خواهد داد براي جلوگيري از اين امر بايد زعفران را در ظروف در بسته‌اي نگه داشت كه به دور از نور و رطوبت هستند البته به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه زعفران ساييده شده زودتر از زعفراني كه ساييده نشده و به شكل نخ است تغيير عطر و طعم مي‌دهد و در واقع خاصيت اوليه خود را از دست مي‌دهد.

ريشه ممتاز زعفران زرچينريشه ممتاز زعفران زرچين

 

فوايد زعفران

زعفران را مي‌توان از جمله داروهاي خانگي در طب سنتي قديمي دانست كه تاثير آن بر بسياري از بيماري‌ها انكار ناپذير است اين ماده خوشرنگ و خوش عطر فوايد بسيار زيادي دارد كه به معرفي و شرح هر كدام از آنها مي‌پردازيم.

مبارزه با افسردگي و بي‌خوابي

عاملي كه باعث مي‌شود مصرف زعفران حس نشاط به ما ببخشد وجود كروسين و سافرانال در آن است كه باعث كاهش استرس و تنظيم خواب مي‌شود شدت اثرگذاري زعفران بر روي روحيه و درمان افسردگي به قدري است كه مي‌تواند جايگزين داروهايي همچون سروتونين و دوپامين و نوراپي نفرين در درمان افسردگي باشد. با توجه به موارد گفته شده زعفران نوعي آرامش دهنده اعصاب به شمار مي‌رود كه اين خاصيت زعفران ارتباط مستقيم با اين مسئله دارد كه زعفران را به دليل وجود سافرانال موجود در آن مي‌توان به عنوان مسكن نيز استفاده كرد.

براي مطالعه بيشتر در مورد خواص زعفران ميتوانيد به وبسايت زرچين مراجعه كنيد .

تقويت قدرت ذهن

زعفران تاثير فوق العاده‌اي بر حافظه و بهبود عملكرد مغز دارد و در واقع مي‌توان با مصرف روزانه ۳۰ ميلي گرم از آن از بيماري‌هاي حافظه نظير آلزايمر جلوگيري كرد و يا آن را بهبود بخشيد چرا كه مي‌تواند به عنوان يك سيستم محافظتي در تامين خون كافي براي مغز موثر باشد و در واقع با خون رساني به مغز عملكرد حافظه را بهبود مي‌بخشد.

دوپينگ زعفران

ماده موجود در قسمت زرد رنگ نخ زعفران به قدري قوي است كه با وجود اينكه مقدار كمي در هر زعفران از اين رنگ وجود دارد اما همان مقدار ناچيز انرژي بالايي دارد و خوردن زعفران باعث رفع خستگي و افزايش انرژي مي‌شود.

زعفران زرچينزعفران زرچين

 

مقابله با سرطان

كاروتنوئيدها و آنتوسيانين‌ها مي‌توانند راديكال‌هاي آزاد موجود در بدن را باعث آسيب به بدن مي‌شوند تخريب كنند اين موادها در زعفران موجود هستند و از آنجايي كه علت بيماري‌هايي نظير سرطان و بيماري‌هاي قلبي و عروقي(زعفران باعث جذب مواد غذايي و داروها به سمت قلب و مانع رسوب تري گليسيريد و كلسترول و چربي خون در عروق مي‌شود و همچنين جريان خونسازي در بدن را قدرت مي‌بخشد) عملكرد همين راديكال‌هاي آزاد است مصرف زعفران مي‌تواند از بروز سرطان پيشگيري كند چرا كه عملكرد اين راديكال‌ها را مختل مي‌كند همچنين تومورهاي سرطاني توسط يك جزء شيميايي مهار مي‌شوند كه باز هم اين جزء در زعفران وجود دارد و آن كروسين است كه عامل رنگ دهي زعفران است.

ضد درد

از جمله دردهايي كه با مصرف زعفران كاهش مي‌يابد درد پيش از قاعدگي است زيرا زعفران به صورت طبيعي خاصيت ضد درد دارد و استفاده از آن به صورت دمنوش در دوران قاعدگي مي‌تواند به كاهش درد حاصل از قاعدگي منجر شود.

شفافيت پوست

استفاده از زعفران به منظور شفافيت پوست به دو روش مي‌تواند انجام گيرد هم از طريق ماسك زعفران و هم از طريق مصرف خوراكي اما اگر اين دو روش را باهم تركيب كنيد و به صورت مكمل يكديگر استفاده كنيد بي شك تاثير چند برابر خواهد داشت دليل تاثير گذاري مصرف زعفران بر روي پوست به اين خاطر است كه با مصرف آن كبد سلامت خود را به دست مي‌آورد و از آنجايي كه مشكلات كبد به صورت مشكلات پوستي ظاهر مي‌شود پس سلامت كبد پوست درخشاني به دنبال خواهد داشت همچنين خاصيت آنتي اكسيداني زعفران از پيري پوست جلوگيري مي‌كند و روند آن را كند مي‌كند از ديگر خاصيت‌هاي زعفران براي پوست مي‌توان به نرم كنندگي پوست، سفيدي پوست، انعطاف پذير شدن پوست و … اشاره كرد.

*طرز تهيه ماسك زعفران براي انواع پوست‌ها

پوست چرب(ماسك زعفران و ماست)

از تركيب زعفران و ماست و آبليمو حاصل مي‌شود فقط توجه داشته باشيد كه تا زماني كه رنگ ماست به زرد تبديل نشده از آن استفاده نكنيد.

پوست نرمال(ماسك زعفران و توت فرنگي)

توت فرنگي له شده را با زعفران تركيب مي‌كنيم تا به صورت خميري زرد رنگ درآيد و سپس از آن استفاده مي‌كنيم دليل استفاده از توت فرنگي در اين ماسك اين است كه توت فرنگي سرشار از ويتامين و پروتئين مفيد براي پوست است.

پوست طبيعي(زعفران و آرد)

اين ماسك از تركيب زعفران و آرد و شير به دست مي‌آيد اما بايد توجه داشته باشيد كه رنگ زرد زعفران بين كل تركيب پخش شود و سپس آن را براي از بين بردن آكنه و رفع كدر بودن پوست مورد استفاده قرار دهيم.

پوست خشك(زعفران و چوب صندل)

با افزودن زعفران به تركيب شير و پودر چوب زعفران اين ماسك را درست كنيد اما بايد اين تركيب را بعد از يك ساعت از زمان آماده شدن آن استفاده كنيد و براي تاثيرگذاري آن بايد ۴۰ دقيقه آن را روي پوست قرار دهيد.

توجه داشته باشيد كه در استفاده از همه ماسك‌هاي گفته شده براي شستشوي صورت بعد از برداشتن ماسك از آب سرد استفاده كنيد.

استفاده از زعفران به طريقي ديگر نيز مي‌تواند شفافيت پوست را تضمين كند و حتي آفتاب سوختگي را بهبود بخشد به اين صورت كه مقداري زعفران را به مدت ۲۴ ساعت در شير پرچرب بخيسانيم و سپس آن را روي پوست بماليم.

كنترل وزن

سروتونين ماده‌اي كه كمبود آن در مغز پرخوري بيش از حد را به دنبال خواهد داشت اما زعفران سرشار از اين ماده است پس با مصرف زعفران از اضافه وزن بيش از حد مي‌توان جلوگيري كرد حتي استشمام بوي زعفران مغز شما را قادر به توليد سروتونين مي‌كند.

هضم چربي‌هاي بدن توسط آنزيم ليپاز پانكراس صورت مي‌گيرد كه اگر عملكرد آنها مختل و مهار شود چربي‌ها هضم نشده و فرد احساس سيري مي‌كند زعفران قدرت مهار اين آنزيم‌ها را دارد همچنين سيتوكين‌هاي التهابي بدن نيز افزايش وزن را به دنبال خواهند داشت كه نقش آنتي اكسيداني زعفران اين فرايند را نيز مهار مي‌كند در نتيجه مصرف زعفران در لاغري و تنظيم وزن موثر است.

*شربت زعفران و تخم شربتي: ابتدا زعفران ساييده شده را در آب گرم مي‌ريزيم تا رنگ آن به آب سرايت كند سپس به مقدار كافي آب خنك و تخم شربتي به آن اضافه مي‌كنيم توجه داشته باشيد به دليل اينكه شكر و قند خاصيت كاهش وزن شربت زعفران را از بين مي‌برند بهتر است هل يا گلاب را جايگزين آنها كنيم اين شربت را سي دقيقه قبل از هر وعده غذايي بنوشيد تا تأثير آن را عينا مشاهده كنيد.

*شير زعفران: اين معجون نيز مانند شربت زعفران در كاهش اشتها و لاغري موثر است نحوه تهيه آن به اين صورت است كه زعفران ساييده شده را همراه هل با شير گرم تركيب مي‌كنيم اما براي مصرف آن صبر كنيد تا زعفران به طور كامل رنگش را به شير منتقل كنيد.

درمان بيماري ام اس

لايه‌اي در مغز به نام ميلين وجود دارد كه وظيفه آن حفاظت از سلولهاي مغزي است كروسين موجود در زعفران نيز سلولهاي توليد كننده ميلين را تحت حفاظت قرار مي‌دهد فشارهاي عصبي كه باعث تصلب شراعين و نابودي ميلين مي‌شوند با مصرف زعفران كاهش مي‌يابند و مجموعه اين عوامل باعث درمان بيماري ام اس مي‌شود.

تاثير زعفران بر استخوان‌ها

مصرف زعفران به دليل مواد موجود در زعفران جذب كلسيم در بدن را افزايش مي‌دهد كه اين امر باعث محكم‌تر شدن و قدرتمندتر شدن استخوان‌ها مي‌شوند.

افزايش سوخت و ساز بدن

زعفران از طريق رساندن اكسيژن به اندام‌ها گردش خون را افزايش مي‌دهد كه همين امر منجر به افزايش سوخت و ساز بدن مي‌شود.

بهبود سرماخوردگي

ابتلا به سرماخوردگي به دليل تضعيف سيستم ايمني بدن است كه ويتامين ث موجود در زعفران آن را تقويت مي‌كند‌.

تقويت دستگاه تنفسي

مصرف زعفران سيستم تنفسي بدن را به دليل اينكه آلرژي بسيار پاييني دارد تقويت مي‌كند و در بهبود بيماري‌هاي تنفسي مانند آسم موثر است.

بهبود و پيشگيري از بيماري‌هاي گوارشي

بيماري‌هاي گوارشي عموما به دليل تغيير طبع گرم به سرد صورت مي‌گيرد با مصرف زعفران كه طبعي گرم دارد بيماري‌هاي گوارشي را كاهش دهيد و يا از آن جلوگيري كنيد همچنين التهابات معده و عدم ثبات در آن باعث بروز مشكلاتي مانند يبوست، نفخ و زخم معده مي‌شود كه مصرف زعفران به دليل خاصيت ضدالتهابي و آرام بخش بودن آن اين مشكلات را درمان مي‌كند‌.

با توجه به اينكه توليد زعفران در نقاط خاصي از ايران صورت مي‌گيرد و همه مردم به كشاورزان براي خريد دسترسي ندارند ما براي رفاه حال شما عزيزان و دسترسي به زعفران اصل و مرغوب چاره‌اي انديشيده‌ايم و آن خريد اينترنتي زعفران حاصل از دسترنج كشاورز زحمتكش است.

عوامل موثر بر قيمت زعفران

از آنجايي كه زعفران يك محصول صادراتي است نوسانات نرخ بازار ارز مي‌تواند بر قيمت آن تاثيرگذار باشد.

براي نقل و انتقال زعفران چه به خارج از كشور و چه از زمين و انبار كشاورز به محل فروش هزينه‌هايي بايد پرداخت شود كه با تغيير مقدار اين هزينه‌ها قيمت زعفران نيز دستخوش تغيير مي‌شود.

با بحران شرايط اقتصادي و كاهش درآمد مردم يا كاهش قدرت خريد مردم تقاضا براي خريد اين محصول كاهش مي‌يابد در نتيجه محصول كمتري به فروش مي‌رسد و فروشنده براي جلوگيري از خسارات احتمالي ناشي از خرابي محصول ناچارا ممكن است قيمت را كاهش دهد.

جمع بندي نهايي

خلاصه مطالب گفته شده ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه براي خريد امن و مطمئن دو راه وجود دارد يكي آگاهي بالاي ما نسبت به تشخيص اصالت محصول و ديگري شناخت فروشنده مورد اطمينان همانطور كه گفتيم اگر زعفران مرغوب نباشد تمام فوايدي كه در اينجا براي آن ذكر كرديم در آن وجود نخواهد داشت و علاوه بر اين هزينه‌اي كه بابت خريد آن پرداخت كرديم سوخت مي‌شود يعني از بين نمي‌رود در صورتي كه ما محصول دلخواه را به دست نياورديم با خريد از كشاورزان حمايت خود را از آنها اعلام كنيد و آنها مشتاق توليد بيشتر اين محصول و چاشني بي نظير كنيد چرا كه با اين كار سود حاصله از فروش اين محصول به دست صاحب حقيقي و واقعي آن مي‌رسد‌ و شما نيز شاهد خريد زعفران تقلبي يا بي كيفيت نخواهيد بود.

همچنين با خريد زعفران از زرچين علاوه بر حمايت از كشاورزان زحمت كش محصولي با كيفيت و قابل اطمينان را درب منزل تحويل بگيريد .